Tisdag 17/3-09

I går var jag taggad till att träna. Jag började med att leka med Dyrka på Bennys sätt och det uppskattade hon. Sen körde jag apporten och det funkade bra på henne också, får nog ge henne lite mer tid till att hålla lika hårt som Geisha gör men det ska nog funka på henne också. Funderade lite hur jag ska få henne till att hänga med på det fria följet, och hur jag vill att det ska se ut. Då kom jag på att det måste vara fart på henne från börja hon måste ha en förväntan som talar om för henne att nu är det kul och vi har fart. Så jag satte henne och gick i väg över halva plan och på vägen ropade jag bara Dyrka kom, jag fortsatte att gå och hon kom upp vid min sida i full fart. Sen fortsatte vi att gå. Vilken kontakt och vilket fint fritt följ det blev. Ska klura på hur jag kan utveckla detta så att hon kan komma in på plan med den förväntan. Sen fick hon ligga och se på när jag värmde upp Geisha, Hon låg snällt kvar hela tiden. Geisha började jag med att köra apporten och nu håller hon den stenhårt hon vill ju inte förlora den. Sen fick hon sitta på plan medan jag gjorde lite annat fick mycket belöning för att hon satt kvar lugnt och stilla bra balans före sättandet ja det gick så bra. Sen fortsatte jag att få henne att dutta tagerten , lugnt och stilla in för framförgåendet. Hon är så duktig min lilla prinsessa det är bara matte som behöver lära sig ett och annat. När vi nästan var klara kom det en lös hund springande in på plan vi var på fotbollsplan här hemma i Öxabäck. Geisha blev hel tokig och skällde som besatt. Men hunden stannade inte utan kom rakt i mot oss med hög svans och rest ragg. Jag tog min hund i halsbandet och röt åt den andra att gå till sin husse som kom gående lite längre bort. Hunden brydde sig inte ett dugg åt mig så när den kom tillräckligt nära mig och Geisha fotade jag till den. Hunden skrek och vände om mot sin husse som fick tag på den. Nu kan man tro att allt var frid och fröjd, nej det blev ett himla liv på gubben för att jag sparkat till hans så snälla hund. Jag försökte förklara för honom att jag inte kunde veta om hans hund var snäll eller inte och att jag i första hand försvarar min hund och om det hade varit tvärt om skulle jag bara blivit glad att min hund fick sig en tillrättavisning. Men gubben gick på om misshandel och att han minsann skulle anmäla mig. Till det hela hör att jag knappt nuddade hans hund den blev mest rädd och jag brukar inte gå om kring och sparka på hundar men den här var inte ute efter att hej snällt på Geisha det synders tydligt att den vill mucka och Geisha var inte trevlig hon heller så det hade nog kunnat bli ett rejält bråk om inte jag handlat som jag gjorde.


Kommentarer
Postat av: Keshia - Vincents mamma

Villken härlig blogg du har :)

Hoppas att du får en trevlig dag :)

2009-03-17 @ 10:36:17
URL: http://tazmaniac.blogg.se/
Postat av: pamela

Skitbra reaktion från dig!

Precis som man bör göra ,när det kommer en lös ,lite sur hund och muckar med ens egna .BRA!!! att gubben inte förstod bättre är ju hans problem.

Han borde ha tackat dig.Pamela

2009-03-18 @ 06:05:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0