Onsdag 2/12-09

Kallt, ja i dag är det 10 minus, men det är bättre än regn så för min del får det gärna vara så här. I går var vi på klubben och tränade, försökte få Geisha till att krypa i det kalla gräset hon gillade det inte riktigt men gjorde det tillslut. Men ligger plats gör hon oavsett vad det är för väder och underlag och det gillar jag. Dyrka var pigg som vanligt och hon tycker verkligen rutan är ett hel kult moment. Vi orkade inte gå så långt i går så det fick bli ett miniuppletande, jag slängde ut lite saker på ängen och skickade hundarna varannan gång, skit kul tycker mina hundar och dom blir väldigt noggranna för ingen vill ju missa föremålet. Vi är ett gäng som ska hyra ridhuset så man kan träna inomhus nu över vintern, ska bli skönt för jag gillar verkligen inte att vara ute och träna hund när det är kallt och rått man fryser ju händerna av sig. Nä nu längtar vi till våren och att den förbannade julen är över jag gillar inte alls stora högtider får bara ångest av allt samemans, så nu har jag gnällt färdigt………. Har ju börjat med framåtsändadet med Geisha, ställer upp henne så hon står med huvudet rakt fram och det är hon riktigt bra på nu. Sen har jag börjat med några steg framåt. Jag och Cilla diskuterade det i fredag och då kom vi fram till att man kan strunta i tempo växlingar för har man ett jämt tempo så får man oftast bra betyg ändå, fick en bra länk om detta av Cilla

 Re: Framåtsändane/Framförgående av Exet 11 nov 2009, 08:31 jag har testat de flesta varianter (tror jag) med min nuvarande hund har jag börjar med att lära stå och låsa blicken framåt, när hunden kunde det och jag gick runt osv, så började att hon skulle gå något steg, eller åtminstone "tänka" framåt, när hon kunde gå rakt framåt några meter döpte jag beteendet, och var noga med att belöna på olika avstånd. Därefter lärde jag in fartsträckan, cirka 10 meter med target, när hon kunde springa ut fort sa jag kommandot som betydde lås blicken rakt fram, och sedan satte jag ihop momentet. Med den här hunden som är lättfrustrera och het ville jag inte bygga in en konflikt i momentet med att lägga ut något långt bort och hunden skulle gå sakta, jag ville ge saktagåendet i sig ett värde, inte gå sakta i väntan på att få springa ut till belöningen. Men med nästa hund tror jag inte att jag kommer att träna in avslaget, dom hundar som går spikrakt i ett jämnt lugnt tempo brukar få 8-9 och de flesta hundar som kör med avslag för lägre betyg, så betygsmässigt tror jag inte att det lönar sig.

  Exet Re: Framåtsändane/Framförgående av choque 11 nov 2009, 10:47 Oi, hur lärde du in att hon skulle gå framåt några meter och hur belönade du? Det är ju helt galet att en hund som travar hela sträckan kan få 8, tom 9 säger du! Oki, om maxbetyget var högst 8 men momentet ser ju inte ut så enligt regelboken. http://www.vira-yessy.se

 Re: Framåtsändane/Framförgående av V4E 11 nov 2009, 11:40 Från och med min nya hund så struntar jag i framförgående och satsar på framåtsändandet med en gång. Visst har vi fnulat lite FFG och det sitter väl hyfsat men jag skulle aldrig få för mig att satsa på en 10 i det momentet. Det tar vi på FS  FS börjar jag med en target och kör enbart transporter, detta gör jag väldigt länge tills targeten är borta och hon kan gå en transport minst 100m. Sedan börjar vi med utgångar också till target, detta tar i regel inte så lång tid men målet är snabb fart till target stanna-fokusera framåt. När jag sätter ihop detta och hon stannar vid target efter utskick ska det räcka med att jag går framåt så börjar hon sin transport. Krångligt? Svar JA, men för mig är det väldigt viktigt att lära in dessa bitar så de sitter. Inkallet är också en bit vi tränar för sig. Vizslan-musklad och stabil, i skogen som en pil!

 Re: Framåtsändane/Framförgående av Exet 11 nov 2009, 16:01 Choque: det är efter reglementet, dvs hunden ska snabbt på kommando bege sig 10- 15 meter framåt och sedan hålla det avståndet , Jag tror att det står något sådant") Om hunden ger sig raskt ut det sträckan och sedan håller avstråndet säg 15 meter så får du ett högt betyg, (+ en bra inkallning förstås)många "travare" minskar sitt tempo efter avståndet till sig förare, så dom håller sig alltså runt 15 meter. Men det är så mycket svårare att få ett bra framåtsändande med avslag, de flesta får 8 och då ligger det mycket mer jobb bakom, jag tror mer på att lära hunden att ha ett visst avstånd till mig, och med en pigg variant på hunden behöver man inte vara rädd för långsamt tempo  Många hundar som gör avslaget slår av vänder lite på huvudet, och genast har dom tappat riktningen och börjar lätt att pendla, några slår av andra sträckan på tävling osv, vi har diskuterat det i mitt träningsgäng och kommit framåt till att avslaget betalar sig absolut inte betygsmässigt, det är nog mer för ens egenskull När hon väl kunde stå med fixerad blick stilla så "fixade" jag lite runt henne ,så " gå eller något lite peppadande , belönade snabbt varje tanke framåt, det gick fort för henne att förstå att hon skulle gå,det här tränade jag in mest inomhus, om jag inte miss minner mig.Sedan tog jag ut det, tränade det fört på en loftgång eller en stig så att hunden skulle ha hjälp av omgivningen så att det skulle vara naturligt att gå rakt fram Jag försökte att klicka och kasta godis överhuvudet då jag ville ha belöningsförväntan framför henne men inte så långt bort att det blev för mycket dragning och konflikt. Sedan ställde jag upp henne med sitt stå med blicken fixerad, ställde mig 15 meter bakåt och så gå, belönad snabbt och försökte att belöna att hundne tänkte lugnt gå, det är det jag ska göra. Först når hon kunde gå så här spikrakt 50 började jag sätta ihop momentet, då fick hon sprigna ut (target var redan borta) jag sa mitt staa, som betyder lås blicken framåt och stanna, sa sedan gåå, belönade snabbt i början Framförgåendet hoppar jag alltid över, kör jag öht momentet så brukar jag få en 6 max  __________________________________________________

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0